دانستنیهای کولر ابی, مقالات آموزشی

آموزش نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

آموزش نحوه تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی

تسمه کولر آبی چیست؟

تسمه یکی از قطعات کولر آبی است که قیمت چندانی ندارد ولی در کارکرد کولر تاثیر زیادی دارد. تسمه کولر آبی یک قطعه مکانیکی کولر است که باعث انتقال نیرو چرخشی از موتور به سمت پروانه کولر می‌شود. تسمه در کولر آبی برای لغزش‌های جزئی کولر طراحی شده است که به کارکرد بهتر آن کمک می‌کند.

تسمه جزء قطعاتی است که خیلی زود فرسوده می‌شود، به همین دلیل نیاز به تعویض تسمه کولر آبی زیاد است. تسمه یکی از قطعاتی است که از داغ شدن و سوختن دینام جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، اشکال در این قطعه و تنظیم نبودن تسمه کولر آبی، می‌تواند روی عملکرد سایر قطعات کولر هم موثر باشد.

زمانی که سر و صدای کولر زیاد شود یا باد خنک نمی‌زند ممکن است اشکال از تسمه باشد و باید چک شود. البته علت صدای کولر آبی، لزوما به دلیل تسمه آن نیست و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

نحوه تنظیم تسمه کولر آبی

تسمه باید به شکلی در کولر باشد، که نه خیلی کشیده شود، که باعث پارگی و سخت کار کردن آن شود و نه حالت افتادگی داشته باشد. برای تنظیم تسمه کولر آبی، کافی است دو سمت تسمه را به هم نزدیک کنید، در نزدیک فولی کوچک، این دو باید به اندازه یک بند انگشت از هم فاصله داشته باشند.

اگر بعد از بررسی نیاز به تنظیم تسمه کولر آبی داشتید، کافی است که پیچهای پایه الکترو موتور را کمی شل کنید و با تکان دادن پایه‌ها، تسمه را تنظیم کنید. تسمه را به صورتی تنظیم کنید که نه زیاد شل باشد که روی فولی کوچک و بزرگ کمانه کند و نه زیاد کشیده شده باشد که محور را تحت فشار قرار

سفت بودن تسمه کولر

اگر تسمه کولر بیش از حد، کشیده شده و به اصطلاح سفت بسته شده باشد، باید این مشکل اصلاح شود. سفتی بیش از اندازه تسمه کولر آبی به قطعات موتور دستگاه آسیب وارد می کند. هم سفتی و هم شل بودن زیاد تسمه در نهایت موجب سوختن موتور کولر می شود. بنابراین تنظیم تسمه کولر آبی اهمیت زیادی دارد. هزینه تعمیر کولر خیلی بیشتر از قیمت سرویس آن است. اگر با روشن کردن کولر، دود مشاهده کردید احتمالا تسمه سفت بوده و به زودی پاره خواهد شد. برای تنظیم تسمه کولر آبی با ما در ویپان تماس بگیرید. این قطعه قیمت چندانی ندارد و به سادگی می‌توان آن را تعویض کرد.

دلایلی که موجب پاره شدن تسمه کولر آبی می‌شوند شامل

  1. بی‌کیفیت بودن تسمه کولر آبی
  2. فرسوده شدن تسمه کولر آبی
  3. بیش از حد سفت بودن تسمه کولر آبی
  4. استفاده از تسمه نامناسب برای کولر آبی
  5. وجود لبه‌های تیز در قسمت فولی موتور کولر آبی، که موجب آسیب به تسمه می‌شود
  6. برجستگی‌های تیز اطراف فولی هم می‌تواند موجب پاره شدن تسمه شود.

دیدگاهتان را بنویسید